עקרונות לכתיבת פוסט בפייסבוק – מה נכון ומה לא נכון לעשות

מתוך הבלוג של אבישי

שאלתם את עצמכם פעם, למה פוסט מסוים שאתם מפרסמים בפייסבוק זוכה לחשיפה ולתגובות מצד הגולשים, בעוד שפוסט אחר שכתבתם לא מצליח להגיע לאותה רמה של חשיפה? מה בדיוק גורם לגולשים להתייחס לפוסט אחד, בעוד שמפוסט אחר הם בוחרים להתעלם?

הנחת המוצא היא שיש עקרונות מסוימים בכתיבת פוסט אשר מושכים גולשים לקרוא אותו. צריך לומר כבר בהתחלה, לא מדובר בחוקים או עקרונות מוחלטים, אחרת כול מי שכותב פוסט היה פועל על פיהן ולא היינו צריכים להבין מה הופך פוסט אחד לפופולארי יותר מהשני, צריך גם להודות שאם זה היה המצב, סביר להניח שהרשת החברתית היתה מאוד משעממת.

אך כאמור, ישנם עקרונות מסוימים שכן עובדים וחשוב שניישם אותם כשאנחנו כותבים פוסט בפייסבוק. אנחנו יכולים לראות את זה הן במחקרים שחברות מדיה שונות ערכו במהלך תקופה ממושכת בה הן בחנו אילו פוסטים מצליחים לקבל חשיפה ואילו לא, וכן אנחנו יכולים לראות את זה כשאנחנו בעצמנו כותבים פוסט שיווקי או אינפורמטיבי, אנחנו יכולים לראות מה מצליח ומה פחות.

כיצד יוצרים כותרת עבור הפוסט

כמו שכל מאמר באינטרנט או מאמר בעיתון צריך שתהיה לו כותרת, כך גם כל פוסט בפייסבוק צריך שתהיה לו כותרת וכמו שיש כללים לכתיבת כותרות של מאמרים, כך ישנם כללים לכתיבת כותרות של פוסטים.

כתיבת כותרת לפוסט - עשה ואל תעשה

כיצד כותבים פוסט בצורה חכמה

הגענו למנה העיקרית. לפני שנציג עקרונות של כתיבת פוסט בצורה חכמה, נציין הערה מקדימה. הכתיבה בפועל היא רק חלק אחד בתהליך, קודם לו חלק של חשיבה ומחקר, מי קהל היעד אליו אנחנו פונים, מה אנחנו רוצים להציע/לספר לו, מה אנחנו מעוניינים להשיג באמצעות הפוסט, מה היעד שלנו.

אחרי שענינו על כל השאלות, אנחנו יכולים להתחיל בתהליך של איסוף המידע לצורך כתיבת הפוסט. זה יכול לכלול מידע היסטורי, מחירים, השוואות, עובדות, ציטוטים וכל מידע אחר שיכול לעזור לנו לכתוב פוסט אמין ומדויק. עלינו להשתמש כמובן במידע שיכול לעזור לנו לעניין את הגולש ולתת לו מידע רלוונטי לצרכים שלו.

לפני שנציג עקרונות לכתיבת פוסט בצורה חכמה, חשוב שנזכור, כל פוסט שאנחנו כותבים נועד להשיג מטרה מסוימת, בדרך כלל הוא מיועד למשוך את הגולש לבצע פעולה, בין אם רכישת מוצר, הזמנת שירות, מתן תרומה או כל דבר אחר. אנחנו צריכים שהפוסט יעניק לגולש מידע שיכול לעזור לו, שיגרום לו להבין שהפעולה שאנחנו מבקשים ממנו לעשות היא טובה עבורו, וכמובן, למשוך אותה לבצע אותה בצורה קלה ונוחה.

עקרונות לכתיבת פוסט בפייסבוק

כמות מילים – מצד אחד הגולשים לא יאהבו שהפוסט הוא קצר מדי ולא מספק להם את המידע הנדרש, מצד שני, קחו בחשבון שכל גולש נפגש מדי יום עם עשרות פוסטים ואין לו זמן לקרוא מלל ארוך מדי. לכן כמות המילים צריכה להיות סבירה, בין 200-300 מילה. כך הגולש יקבל מידע מקיף אך תמציתי.

שפה רהוטה, ברורה וקלילה – הפוסט שאתם מעלים לפייסבוק מייצג את העסק שבשמו הוא עולה. לכן כל דבר שנכתב בפוסט יקושר בצורה מלאה לעסק. מכאן שעליכם לשמור על שפה רהוטה, נכונה, ברורה, וזורמת. רצוי שהפוסט יכלול הומור (אך לא ציניות או הומור גס), וכן ציטוטים מעוררי השראה.

ספרו סיפור – הפוסט הוא הדרך שלכם לספר סיפור אשר ימשוך את הגולשים לקרוא אותו. הסיפור צריך להיות מעניין, ברור ועם מוסר השכל שיתחבר אל הפעולה שאתם רוצים שהגולש יבצע.

שאלה/מחלוקת – אתם רוצים להיות מעניינים? תעלו שאלה לדיון, תעלו מחלוקת. אל תפחדו. הרשת החברתית מלאה בדיונים על נושאים שנמצאים במחלוקת, ובדרך כלל זו הזירה העיקרית בה אנשים נותנים לעצמם להתבטא בחופשיות. אל תפחדו מכך. זה מושך את העין ויוצר תגובות.

אמינות – כל נתון שאתם מעלים בפוסט, כל סטטיסטיקה, כל פרט עובדתי או כל פרט על מבצע והנחות מצדכם, חייב להיות אמין, אחרת לא רק שהגולשים יבקרו אתכם על כך אלא שבפוסטים הבאים לא תקבלו מהם מענה ויש סיכוי שהם ינטשו את העמוד שלכם.

לא רק טקסט

אחרי שעסקנו בעקרון הכתיבה של הכותרת ושל הפוסט עצמו, צריך להדגיש עוד שתי נקודות משמעותיות לפרסום פוסט בצורה אפקטיבית:

הנקודה הראשונה היא שעת הפרסום, מחקרים מראים שהזמן הנכון לעלות פוסט הוא בין שעה חמש בערב לשעה 1 בלילה, כשבסוף שבוע רמת החשיפה עולה בעשרות אחוזים מאשר במהלך השבוע.

הנקודה השנייה היא תוספות לפוסט. לכל פוסט נכון להוסיף תמונות, סרטונים, האשטגים אשר מושכים את תשומת לב הגולש ומעלים את החשיפה שלו באופן ניכר.

לסיכום

כפי שאנחנו יכולים לראות, ישנם כללים מסוימים כיצד לכתוב פוסט לפייסבוק בצורה נכונה, כך שהגולשים ייחשפו ויגיבו אליו. כללים אלו יכולים לעזור לכם לקדם את עצמכם ואת העסק שלכם ברשת החברתית המובילה כיום.

יכול לעניין אותך:

קישורים לאתר

קישורים לאתר – למה צריך את זה?

מקדם האתרים אמר לכם כי קישורים לאתר חשובים, למה? מי? כמה? את המאמר כתבתי עבור הסטודנטים במכללה למינהל בית הספר לתקשורת עם קולגה יקר זהר

עמוד עסקי בפייסבוק

כיצד לייצר דף עיסקי בפייסבוק

יותר ויותר עסקים בוחרים שלא להסתפק יותר רק באתר אינטרנט מושקע, אלא הם פותחים גם עמוד עסקי בפייסבוק, במקרים רבים במיוחד בקרב עסקים קטנים, עמוד

קישורים לאתר

קישורים לאתר – למה צריך את זה?

מקדם האתרים אמר לכם כי קישורים לאתר חשובים, למה? מי? כמה? את המאמר כתבתי עבור הסטודנטים במכללה למינהל בית הספר לתקשורת עם קולגה יקר זהר

עמוד עסקי בפייסבוק

כיצד לייצר דף עיסקי בפייסבוק

יותר ויותר עסקים בוחרים שלא להסתפק יותר רק באתר אינטרנט מושקע, אלא הם פותחים גם עמוד עסקי בפייסבוק, במקרים רבים במיוחד בקרב עסקים קטנים, עמוד

אבישי פרוינד

מנכ"ל ובעלים - לוגוס סוכנות לשיווק באינטרנט. מומחה לפרסום, שיווק, מכירות וקידום אתרים ברשת. מייעץ ומלווה גופים מוסדיים וגורמים פרטיים בכל הקשור למדיום האינטרנטי. מקצוען מוסמך ע"י גוגל Google Advertising Professional. מרצה בכיר באוניברסיטאות ומכללות העוסק בהוראת השיווק באינטרנט וטכנולוגיות WEB. משמש כמומחה מטעם בית המשפט לתחום הפרסום והשיווק. מוסמך במינהל עסקים (MBA) ביה"ס לניהול של הפקולטה להנדסה, אוניברסיטת בן גוריון, באר שבע.